×
6
5
4
3
2
1
OMRÅDE
OMRÅDER
FORSIDEBLIV MEDLEM
Logo
V E D T Æ G T E R.
Vedtægter i område 3 under Dansk Politihundeforening.

§ 1.Foreningens navn.
1. Foreningens navn er Dansk Politihundeforening.
2. Foreningen er stiftet den 21. januar 1992.

§ 2. Formål.
1. Foreningens formål er at være områdeledere og områderepræsentanter behjælpelig med at udføre de opgaver, der af hovedbestyrelsen for Dansk Politihundeforening er på lagt dem, samt at være med til at varetage politihundearbejdets sportslige interesser i område 3 og i samarbejde med de tilsluttede lokalafdelinger at foranstalte fællesarrangementer inden for hundesporten.

§3. Medlemskab.
1. Foreningen er en sammenslutning af de lokalafdelinger under Dansk Politihundeforening, der jfr. hovedbestyrelsens beslutninger er tilsluttet område 3. 2. Foreningen er underlagt Dansk Politihundeforenings vedtægter.
3. Stemmeberettige medlemmer i de tilsluttede lokalafdelinger har stemmeret i foreningen. Dog sektionsvis stemmeret ved valg af områdeledere, områderepræsentanter og områdesuppleanter.

§ 4. Foreningens ledelse.
1) Foreningens ledes af en bestyrelse på 5 medlemmer og består af : a) Formanden, som skal være en af de valgte områdeledere (sektion 1 eller 2), vælges på områdemødet ved direkte afstemning blandt disse. Valgene gælder for 2 år. b) Næstformanden, som automatisk er den områdeleder, der ikke vælges som formand. c) 3 bestyrelsesmedlemmer, hvoraf de 2 er de valgte områderepræsentanter i henholdsvis sektion 1 og 2. Det 3. bestyrelsesmedlem vælges på områdemødet. Valgene gælder for 2 år. Bestyrelsen konstituere sig selv med kasserer, sekretær og medlem af konkurrenceudvalg. d) Der nedsættes et konkurrenceudvalg på 3 medlemmer, hvoraf det ene er medlem af bestyrelsen. Medlemmet som repræsentere bestyrelsen er formand for konkurrenceudvalget. De øvrige 2 medlemmer vælges på områdemødet. Konkurrenceudvalget bestyrer konkurrencemappen. Der kan efter behov nedsættes andre udvalg, f.eks. i forbindelse med kurser og lign. e) Suppleanter – de til områderne valgte områdesuppleanter er automatisk suppleanter til bestyrelsen. Valgene gælder for 1 år. f) 2 revisor og suppleant for disse vælges på områdemødet. Valgene gælder for 1 år.´

§ 5. Kontingent.
1. Kontingent fastsættes på det årlige områdemøde.
2. Kontingent forfalder til betaling den 1. april og beregnes på grundlag af lokalafdelingernes antal aktive og passive medlemmer, der indberettes til hovedkassereren pr. den dato.
3. Foreningens kasserer udsender kontingentopkrævning til lokalafdelingerne omkring 1. marts. Sidste rettidig indbetaling er 1. april. Ved for sen betaling kan bestyrelsen kræve de med restance forbundne omkostninger betalt.
4. Det af hovedbestyrelsen fastsatte tilskud til områdelederens og områderepræsentantens udgifter indgår i foreningens drift pr. 1. maj.
5. Hvis en lokalafdeling ikke rettidigt indsender kontingent og medlemsliste til hovedkassereren pr. 1. april, således at foreningens medlemstal ikke er medregnet i hovedkassererens tilskud til foreningen, hæfter den pgl. lokalafdeling for de økonomiske tab foreningen derved pådrages.
6. Hvis kontingentrestance og / eller det under pkt. 5 nævnte tab ikke er betalt inden 1. juli, udelukkes lokalafdelingens medlemmer fra at deltage i foreningens aktiviteter.

§ 6. Hæftelse.
1. Foreningens medlemmer og bestyrelse hæfter ikke personligt for de af foreningen indgåede forpligtelser, hvor foreningen alene hæfter ved dens respektive formue.
2. Foreningens medlemmer har ingen økonomiske forpligtelser overfor foreningen udover startpenge og kontingentforpligtelser.
3. Foreningens medlemmer har ikke krav på del af foreningens formue eller udbytte af nogen art.

§ 7. Regnskab.
1. Foreningens regnskab følger kalenderåret.
2. Foreningen godtgør områdelederens og repræsentantens udgifter i kraft af de opgaver de pålægges af hovedbestyrelsen således: Telefonudgifter efter skøn. Porto og kontorhold efter forbrug. Transportudgifter godtgøres efter statens laveste takst for kørte km. Evt. tog/færgeudgifter godtgøres efter dokumentation. Det tilstræbes, at de nævnte udgifter ikke overstiger det beløb, som gives i tilskud fra hovedkassereren. Andre udgifter og udgifter til andre godtgøres efter bestyrelsens nærmer bestemmelser.
3. Forenings formue anbringes efter bestyrelsens bestemmelser.

§ 8. Formandsmøder.
1. Formandsmøder afholdes normalt 1 gang om året og så vidt muligt i januar måned. Mødet indkaldes med mindst 4 ugers varsel ved brev til lokalafdelingsformændene, ledsaget af dagsorden over emner, der skal behandles.
2. I formandsmødet deltagere foreningens bestyrelse og lokalafdelingens formænd eller evt. substitutter, for de lokalafdelinger, der er tilsluttet foreningen jfr. § 3 stk. 1.
3. På mødet gennemgås dagsordenen for områdemødet, ligeledes fordeling af årets konkurrencer og datoer for disse fastsættes.
4. Mødedeltagerne kan frit medtage emner til behandling på mødet.

§ 9. Ordinært områdemøde.
1. Områdemødet er foreningens højeste myndighed og afholdes 1 gang årligt i januar måned.
2. Områdemødet indkaldes med mindst 4 ugers varsel med angivelse af tid og sted for mødets afholdelse. Indkaldelsen sendes til lokalforeningsformændene. Indkaldelsen ledsages af en dagsorden, der mindst skal indeholde ”dagsorden eller vedtægterne”.
3. Forslag, de ønskes behandlet på mødet, indsendes til formanden senest 14 dage før mødets afholdelse. Forslag til vedtægtsændringer skal dog fremsendes så tidligt, at de kan behandles på formandsmødet.
4. Der kan ikke stemmes med fuldmagt.
5. Områdemødet kan beslutte, at der i specielle anliggender stemmes sektionsvis.
6. Afstemninger på områdemødet afgøres med almindelig stemmeflertal medmindre andet er forskrevet i Dansk Politihundeforenings vedtægter.
7. Hvis mindst 2 medlemmer kræver det, afholdes der skriftlig afstemning ved valg.

§ 10. Ekstraordinært områdemøde.
1. Ekstraordinært områdemøde afholdes hvis bestyrelsen kræver det, eller hvis mindst 20 procent af medlemmerne jfr. medlemstallet pr. 1 april kræver det. Begæring om ekstraordinært områdemøde fremsættes skriftlig overfor formanden ledsaget af det nødvendige antal underskrifter med angivelse af de punkter, der ønskes behandlet. Mødet skal så vidt muligt afholdes inden 4 uger efter begæringens modtagelse og indkaldes med 14 dags varsel. Indkaldelse skal indeholde de punkter, de ønskes drøftet og udsendes efter samme retningslinjer som ved ordinært områdemøde.

§ 11. Dagsorden.
2. På ordinært områdemøde behandles mindst følgende dagsorden:
1) Valg af dirigent.
2) Formandens/områdelederens beretning.
3) Kassereren fremlægger det reviderede regnskab.
4) Indkomne forslag.
5) Fastsættelse af kontingent.
6) Valg a) Sektionsvis valg af områdeledere, områderepræsentanter og områdesuppleanter jfr. Dansk Politihundeforenings vedtægter. b) Valg af formand – valget gælder for 2 år. c) Valg af bestyrelsesmedlem – valget gælder for 2 år. d) Valg af revisorer og suppleanter for samme – valgene gælder for 1 år. e) Valg til konkurrenceudvalg – valgene gælder for 1 år.
7) Eventuelt.

§ 12. Konkurrencer.
1. Foreningen afholder det nødvendige antal konkurrencer således:
1. de af Dansk Politihundeforening pålagte konkurrencer jfr. instruks for områdeledere.
2. Da af området vedtagende konkurrencer, som er optaget i konkurrencemappen. Fordelingen af konkurrencerne finder sted ved formandsmødet. Konkurrenceudvalget har til opgave at holde konkurrencemappen ajourført, ligesom udvalget udpeger overdommere til konkurrencer i foreningens regi.

§ 13. Opløsning af foreningen.
1. Foreningen kan kun opløses, hvis 2/3 af deltagerne på et områdemøde stemmer herfor, og hvis mere end 2/3 af de fremmødte på et efterfølgende ekstraordinært områdemøde stemmer herfor.
2. Forinden opløsning finder sted, skal der på det ekstraordinære områdemøde træffes beslutning om fordelingen af foreningens formue, der skal anvendes i hundesporten eller beslægtede formåls tjeneste. Således vedtaget på stiftende generalforsamling d. 21. januar 1992.